top of page

משרד הפנים פרסם נוהל שיקל על 20 אלף תושבי מזרח ירושלים לקבל אזרחות


ניר חסון, הארץ

משרד הפנים פרסם שלשום (שני) נוהל שיאפשר לכ-20 אלף צעירים פלסטינים תושבי ירושלים לקבל אזרחות ישראלית בהליך מזורז. לפי הנוהל, כל פלסטיני בגילים 18 עד 21 שאין לו אזרחות אחרת יוכל לקבל אזרחות, בתנאי שלא הורשע בעבירה פלילית חמורה. משרד הפנים אולץ לפרסם את הנוהל בעקבות כמה עתירות שדרשו ממנו לפעול בהתאם לסעיף בחוק האזרחות שמאפשר מסלול התאזרחות מהיר עבור תושבים שאינם אזרחים. לפי ההערכות, כ-7,000 צעירים פלסטינים נוספים יוכלו לקבל אזרחות מתוקף הנוהל בכל שנה.


העתירה האחרונה בנושא הוגשה לפני כשנה לבית המשפט המחוזי בירושלים על ידי חאלד שוויקי, שהגיש בקשת התאזרחות עבורו ועבור בני משפחתו וקיבל תור לתחילת ההליך בעוד שנתיים. בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין עדי לוסטיגמן, הגר שחטר ותמיר בלנק, נטען כי התור הרחוק לא יאפשר לבנו של שוויקי להגיש את הבקשה מתוקף סעיף 4א', שכן הוא יעבור את גיל 21. אתמול שלח משרד הפנים את הנוהל לבית המשפט, לאחר שחויב לעשות זאת במסגרת העתירה.


להערכת עו"ד לוסטיגמן, משרד הפנים ינסה לטעון, כפי שעשה בעבר, כי תושבי מזרח ירושלים עדיין נחשבים לאזרחי ירדן כי הם מחזיקים בדרכונים ירדניים. אולם לפי חוות דעת שהוגשה בעתירות של ד"ר אסף דוד, מומחה לירדן ממכון ון ליר והפורום לחשיבה אזורית, מדובר בדרכון ללא "מספר לאומי", שאינו מקנה למי שמחזיק בו זכויות במדינה. כך, למשל, אסור לתושבי מזרח ירושלים להתגורר בירדן יותר משלושה חודשים, הם אינם יכולים לעבוד במדינה ובית המשפט העליון בירדן קבע כי החזקת הדרכון אינה אזרחות או מקנה זכאות לאזרחות.


bottom of page